Totalt antall sidevisninger

Om meg

For de som ikke kjenner meg så heter jeg Kristian Stokke. Dette året er jeg i Kamerun hvor jeg jobber som ettåring for NMS, eller som misjonær som jeg liker å kalle det.. Håper forøvrig dere som følger bloggen er frimodige nok til å legge igjen i kommentar!

tirsdag 31. januar 2012

Gadjwan


Nå har besøket dratt og jeg har tid til litt blogging igjen. Siden forrige gang har det skjedd mye spennende. En dag kom det en mann på sykkel som spurte om vi ville kjøpe noe kjøtt. Vi var litt skeptiske på begynnelsen, men da vi fikk vite at det var slangekjøtt det var snakk om, slo vi til med det samme. Rosali som ikke hadde tilberedt slange før måtte gå rundt til naboene for å høre om de viste noe. Neste dag lå slangen på bordet. Det luktet som fisk og smakte som kylling. Sammen med couscous ble det slett ikke så verst, så det spørs om jeg ikke må ta meg en huggormjakt da jeg kommer hjem. Dagen etter, altså på fredag skulle vi ungdommene på tur. Vi skulle til Gadjwan som ligger svært ulendt til, for å besøke Solbjørg. Hun bor der ute i ødemarken sammen med sine venner helt uten strøm eller mobildekning. Halv sju begynte bilen å kjøre, med oss på turen hadde vi madame Salatou og en annen madame som jeg ikke husker navnet på. De to madamene var fra Gadjwan og skulle dit for å besøke venner og familie. Det var en lang kjøretur på om lag 6 timer, der de siste to milene innebar to av dem. Vi så litt av vært på veien, blant annet aper. På fredagskvelden da vi var fremme dro vi på en omvisningstur med Solbjørg. Dagen etter dro vi på bytur og hilste på Solbjørgs venner. På kvelden dro vi ut til en landsby i nærheten for å vise film. Først ble vi innbudt til landsbyens muslimske leder for å spise, deretter ble vi invitert til noen andre, igjen for å spise. Så å si hele landsbyen var samlet da filmen begynte, og vi som var gjester fikk hedersplassene. Filmen var i utgangspunktet katolsk, men Solbjørg mente det gikk an å bruke den for det. Den slo virkelig an, og hvis det skjedde noe morsomt på filmen ble det spolt tilbake flere ganger, og det var like gøy hver gang. Etter noen timer vendte vi nesa hjemover igjen. Kvelden før hadde vi hørt at det var rotter på loftet og de må ha vært så store som fy, så vi planla en liten rottejakt lørdagskvelden. Vi bevæpnet oss med det vi kunne og gjorde oss klare. Jakten ble ikke meget vellykket siden alle rottene forsvant så kjapt vi stakk hodet opp gjennom loftluken. Derfor gikk vi å la oss nokså kjapt, men det tok ikke lang tid før vi igjen hørte rottene over oss. Søndag dro vi i kirken og vi måtte alle presentere oss. Andreas klarte faktisk å presentere seg på egenhånd. Kirken varte bare i en time noe som var veldig uvandt for oss. Deretter ble det middag hos Solbjørg, som de andre måltidene var det også couscous på søndag. Andreas fikk seg en god couscous porsjon denne helgen og han fikk smakt på mye afrikansk mat. Etter middag begynte vi på veien hjem igjen. Jeg var heldig og fikk sitte sammen med madamene. Jeg hadde på forhånd hamstret en del potetgull og det falt virkelig i smak for oss alle tre. Vi satt i grunn og spiste hele bilturen på 6 timer. Så hadde turen vart i noen timer til hadde vi nok spist så mye at vi ikke hadde klart å komme ut gjennom bildøra.

Her var vi på kjøretur



Her sitter vi hos den
muslimske landsbysjefen.
Jeg føler jeg fikk
hedersplassen

1 kommentar:

  1. Oij! Hørtes ut som en meget så fortreffelig biltur! :) Fortsett å leve livet ner'i Kamerun der, Stokke! Du gjør'e så bra! :'D

    Huggormjakt i Norge!? Trur'u er gæ'ærn jeg, køddærn!

    SvarSlett